Aivot ja stressi

Aivot ja stressi


 

Hyvä stressi on lyhytkestoista ja sitä seuraa palautumisvaihe. Jos stressaaminen on jatkuvaa, stressi alkaa heikentää fyysistä ja psyykkistä terveyttä.

 

Ihmisen aivot erittävät stressihormoneja, joiden tehtävä on antaa voimaa haastavissa tilanteissa. Kun stressihormonien eritys on lyhytkestoista ja hallinnassa, esimerkiksi tärkeän kokeen tai urheilusuorituksen ajan, stressaaminen on hyödyllistä ja tarkoituksenmukaista. Jos kova stressi on jokapäiväistä eivätkä aivot pääse palautumaan stressireaktiosta, stressi muuttuu haitalliseksi ja suorituskyky alkaa heikentyä.

 

Näin voit käsitellä ja lievittää stessiä, niin ettei se vahingoita aivojasi ja toimintakykyäsi:

 

NUKU RIITTÄVÄSTI

Unenpuute lisää stressihormonien eritystä. Huonosti nukutun yön jälkeen sinun voi olla vaikea kohdata ja kuunnella toisia ihmisiä. Keskittyminen, muistaminen ja oppiminen on hankalaa. Vahinkoja sattuu herkemmin ja mielialasi voi olla vaisu, apea tai kärttyinen.

Lapsi ja nuori tarvitsee yöunta 8 -10 tuntia vuorokaudessa. Jos harrastat aktiivisesti jotakin urheilulajia, unentarpeesi voi olla suurempi, 9 - 10 tuntia vuorokaudessa.

 

ANNA AIVOJEN PALAUTUA RASITUKSESTA

Pidä kiinni siitä, että päivissäsi on myös rentoa, hyväntuulista oleskelua ilman suorittamisen pakkoa.  Huolehdi, että viikossasi on vähintään 1-2 vapaapäivää, jolloin et tee töitä, koulutehtäviä etkä treenaa. Anna kehon ja mielen levätä, rentoutua ja palautua.

 



KÄYTÄ PSYYKKISIÄ  SELVIYTYMISKEINOJA

Mitkä ovat sinun yksilölliset selviytymiskeinosi, kun koet jotakin ikävää? Voit esimerkiksi puhua ystävälle tai vanhemmille tapahtuneesta, kuunnella hyvää musiikkia, katsoa leffaa, tehdä taidetta, nauttia hyvästä ruoasta ja kannustaa itseäsi ajatuksilla.

 

TEE LISTA ASIOISTA, JOTKA AIHEUTTAVAT SINULLE STRESSIÄ

Mieti ja kirjoita, mitkä asiat tai ketkä ihmiset aiheuttavat sinulle stressiä. Miten voit käsitellä ja poistaa näitä stressitekijöitä?

 

TEE AINA PLAN B

Jos et saavuta tavoittelemaasi asiaa, mikä on suunnitelma B, eli lähes yhtä merkityksellinen ja hyvä tavoite, jonka todennäköisesti voit saavuttaa?

 



KATSO ISOA KUVAA

Stressaannumme usein aika  pienistä asioista, kuten siitä, että tässä matsissa ei tullut yhtäkään maalia, joku puhui ikävästi tai koenumero oli heikompi kuin odotit.

Suurenna mittakaavaa ja mieti, mikä merkitystä tällä tapahtumalla on koko elämäsi kannalta. Se oli heikko hetki, ei todiste sinun ja koko elämäsi heikkoudesta.

 

KYSY ITSELTÄSI JOKA ILTA: MIKÄ OLI PARASTA, MITÄ TÄNÄÄN TAPAHTUI?

Jotkut päivät ovat kurjia, mutta jokaisessa päivässä on aina jotain hyvää. Omilla ajatuksilla voi muuttaa ikävätkin asiat hyviksi oppimiskokemuksiksi.

 



Lue myös:

Haittaohjelmia aivoissa

 

Kuvat: Adobe Stock

AIVOT JA STRESSI.pdf AIVOT JA STRESSI